Byta moderkort, ominstallation av Windows

Permalänk

Byta moderkort, ominstallation av Windows

Hej.

Jag ska byta moderkort från ett Gigabyte Z170 Gaming K3 till ett Asus ROG Strix Z270F Gaming.
Är det helt nödvändigt med en ominstallation av Windows?

Om det är nödvändigt, vad är bästa tillvägagångssättet att göra det?

Permalänk
Medlem

@FleaOrDie:
Nej, det är inte alltid det är nödvändigt, men det är rekommenderat eftersom gamla drivrutiner kan ställa till strul.

Koppla in disken med OS till det nya moderkortet, och se till att starta Windows i felsäkert läge (detta är iofs. nästan omöjligt att göra i Win 8/10).
Startar Windows upp utan BSOD, kommer de flesta "basic" drivrutiner att installeras automatiskt.

Får du BSOD med felmeddelande 0x0000007B (INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE) hittar Windows inte disken p.g.a att (SATA) kontrollern inte hittas.

Vid det senare är en ominstallation nödvändig, om man inte vill hålla på med program som kan installera sådant.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Ominstallation av Windows bör inte bli nödvändigt.
Det troligaste är att Windows känner av att där sitter ny hårdvara och "reparerar" sig självt.
(Vissa drivrutiner och stödprogram behöver du nog installera själv efter att datorn startat om.)

Det som kan orsaka mest strul är Windows licens.
Om jag utgår från att du kör Windows 10 (eller 8) så har du en elektronisk nyckel som är kopplad till moderkortet (lagrad i UEFI) och, om du så valt (rekommenderas!), till ditt Microsoftkonto. När du byter moderkort försvinner licensen från datorn, men om den även kopplats till ditt Microsoftkonto och du använder detta för att logga in efter moderkortsbytet så är det stor sannolikhet att licensen återaktiveras automatiskt inom ett dygn eller två.
Principiellt så ska licensen följa moderkortet och en ny licens behövs om man byter till annat kort. Microsoft gör dock i praktiken vissa avsteg från detta: Om man byter ett trasigt kort mot ett nytt av samma modell ska det inte behövas en ny licens. Om man uppgraderar till ett bättre moderkort har det tidigare för Windows 10 inte heller blivit några problem, men nu är detta mer åtstramat.
Tips: Om du inte redan knutit licensen till ett Microsoftkonto, gör detta innan du byter moderkort!
Om Windows sedan inte självt aktiverar licensen på det nya moderkortet inom ett par dygn får du kontakta supporten. De kommer först att försöka återaktivera befintlig licens, och om detta misslyckas erbjuder de en "billig" återaktiveringslicens.

Jag gick igenom den här processen själv i våras, utan att ha kopplat licensen till mitt konto, och det vill jag att andra ska slippa.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@FleaOrDie:
Nej, det är inte alltid det är nödvändigt, men det är rekommenderat eftersom gamla drivrutiner kan ställa till strul.

Koppla in disken med OS till det nya moderkortet, och se till att starta Windows i felsäkert läge (detta är iofs. nästan omöjligt att göra i Win 8/10).
Startar Windows upp utan BSOD, kommer de flesta "basic" drivrutiner att installeras automatiskt.

Får du BSOD med felmeddelande 0x0000007B (INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE) hittar Windows inte disken p.g.a att (SATA) kontrollern inte hittas.

Vid det senare är en ominstallation nödvändig, om man inte vill hålla på med program som kan installera sådant.

Tack för nyttig info!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Ominstallation av Windows bör inte bli nödvändigt.
Det troligaste är att Windows känner av att där sitter ny hårdvara och "reparerar" sig självt.
(Vissa drivrutiner och stödprogram behöver du nog installera själv efter att datorn startat om.)

Det som kan orsaka mest strul är Windows licens.
Om jag utgår från att du kör Windows 10 (eller 8) så har du en elektronisk nyckel som är kopplad till moderkortet (lagrad i UEFI) och, om du så valt (rekommenderas!), till ditt Microsoftkonto. När du byter moderkort försvinner licensen från datorn, men om den även kopplats till ditt Microsoftkonto och du använder detta för att logga in efter moderkortsbytet så är det stor sannolikhet att licensen återaktiveras automatiskt inom ett dygn eller två.
Principiellt så ska licensen följa moderkortet och en ny licens behövs om man byter till annat kort. Microsoft gör dock i praktiken vissa avsteg från detta: Om man byter ett trasigt kort mot ett nytt av samma modell ska det inte behövas en ny licens. Om man uppgraderar till ett bättre moderkort har det tidigare för Windows 10 inte heller blivit några problem, men nu är detta mer åtstramat.
Tips: Om du inte redan knutit licensen till ett Microsoftkonto, gör detta innan du byter moderkort!
Om Windows sedan inte självt aktiverar licensen på det nya moderkortet inom ett par dygn får du kontakta supporten. De kommer först att försöka återaktivera befintlig licens, och om detta misslyckas erbjuder de en "billig" återaktiveringslicens.

Jag gick igenom den här processen själv i våras, utan att ha kopplat licensen till mitt konto, och det vill jag att andra ska slippa.

Stort tack för nyttig info!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hejsan Olle P,

Skrivet av Olle P:

Ominstallation av Windows bör inte bli nödvändigt.
Det troligaste är att Windows känner av att där sitter ny hårdvara och "reparerar" sig självt.
(Vissa drivrutiner och stödprogram behöver du nog installera själv efter att datorn startat om.)

Det som kan orsaka mest strul är Windows licens.
Om jag utgår från att du kör Windows 10 (eller 8) så har du en elektronisk nyckel som är kopplad till moderkortet (lagrad i UEFI) och, om du så valt (rekommenderas!), till ditt Microsoftkonto. När du byter moderkort försvinner licensen från datorn, men om den även kopplats till ditt Microsoftkonto och du använder detta för att logga in efter moderkortsbytet så är det stor sannolikhet att licensen återaktiveras automatiskt inom ett dygn eller två.
Principiellt så ska licensen följa moderkortet och en ny licens behövs om man byter till annat kort. Microsoft gör dock i praktiken vissa avsteg från detta: Om man byter ett trasigt kort mot ett nytt av samma modell ska det inte behövas en ny licens. Om man uppgraderar till ett bättre moderkort har det tidigare för Windows 10 inte heller blivit några problem, men nu är detta mer åtstramat.
Tips: Om du inte redan knutit licensen till ett Microsoftkonto, gör detta innan du byter moderkort!
Om Windows sedan inte självt aktiverar licensen på det nya moderkortet inom ett par dygn får du kontakta supporten. De kommer först att försöka återaktivera befintlig licens, och om detta misslyckas erbjuder de en "billig" återaktiveringslicens.

Jag gick igenom den här processen själv i våras, utan att ha kopplat licensen till mitt konto, och det vill jag att andra ska slippa.

Tack för ett mycket informativt inlägg!!
Alltså räcker det inte med att försöka återaktivera efter man nyinstallerat W10 på sitt nya moderkort? Även om man använder som W10 nyckel?
Finns det några UEFI-verktyg som kan läsa det som Windows aktiveringen sparar undan vid aktivering?
Jag har använt mig av Advanced Tokens Manager när jag ominstallerad W7, på samma moderkort.
Kanske finns det något liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Koppla in disken med OS till det nya moderkortet, och se till att starta Windows i felsäkert läge (detta är iofs. nästan omöjligt att göra i Win 8/10).

Jag håller inte med, allt som behövs är ett installationsmedium ( USB eller DVD ), punkt #5 och #6 beskriver det här.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Alltså räcker det inte med att försöka återaktivera efter man nyinstallerat W10 på sitt nya moderkort? Även om man använder som W10 nyckel?

Logga in på datorn med ditt microsoftkonto så kommer Windows automatiskt att försöka återaktivera med någon nyckel som är ansluten till kontot.
Ett frågetecken för mig är vad som händer när man har flera licensnycklar (för familjens alla datorer) kopplade till samma konto.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Finns det några UEFI-verktyg som kan läsa det som Windows aktiveringen sparar undan vid aktivering?

Windows har ett eget kommando som visar en del info. Tyvärr har jag redan glömt vilket kommandot är...

Permalänk
Medlem

Jag hade installerat om Windows. Vet att jag sket i det när jag bytte moderkort på min htpc och där kom det en del bsod och random krascher. Även vissa usb-portar krånglade.
Då bytte jag bara från ett A88X mobo till ett annat A88X.

Efter omistallation fungerade allt som det skulle igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Finns det några UEFI-verktyg som kan läsa det som Windows aktiveringen sparar undan vid aktivering?

Skrivet av Olle P:

Windows har ett eget kommando som visar en del info. Tyvärr har jag redan glömt vilket kommandot är...

slmgr /dli
För "fullständig information".
slmgr /dlv

Båda skrivs i ett kommandprompt fönster (måste köras som Adminatratör).
Källa:
SLMgr Commands

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.